ZABYTKOWYM TRAMWAJEM PRZEZ WROCŁAW

06/07/2018
- Rina Angelow-Rapita
ZABYTKOWYM TRAMWAJEM PRZEZ WROCŁAW

Zabytkowe tramwaje spotkacie w wielu miastach Europy. Słynie z nich nie tylko portugalska Lizbona. Na przejażdżkę historycznym taborem możecie się też wybrać w saksońskim Naumburgu, na słonecznej Majorce w słynącym z produkcji pomarańczy Port de Soller oraz… tak, w naszym malowniczym Wrocławiu! Planujecie wakacyjny pobyt w stolicy Dolnego Śląska? Koniecznie zarezerwujcie sobie czas na przejażdżkę jednym z wrocławskich zabytkowych tramwajów!

Najstarsza linia tramwajowa w Polsce

Czy wiecie, że Wrocław posiada najstarszy system tramwajów elektrycznych w Polsce? Pierwszy z nich wyjechał na ulice dawnego Wrocławia aż 125 lat temu – w lipcu 1893 r. Wcześniej jednak, przez ponad 15 lat w dawnym Breslau funkcjonowały tramwaje konne, łącząc najważniejsze obiekty miejskie: Zoo, Dworzec Główny, Dworzec Nadodrze, zewnętrzną Bramę Oławską oraz dzielnicę Krzyki i Plac Strzegomski. Niestety, mimo swego uroku tramwaje konne zostały wyparte przez nowoczesność i zastąpiły je nowatorskie wówczas w Niemczech tramwaje elektryczne. Do wybuchu II Wojny Światowej Wrocław posiadał już mocno rozwiniętą sieć tramwajową, której zasadniczy układ nie zmienił się do dnia dzisiejszego.

Czas powojennej odbudowy i tchnienie nowoczesności

W okresie II Wojny Światowej zarówno sieć, jak i same składy znacznie ucierpiały. Zaledwie 50% taboru nadawało się do remontu, modernizacji wymagała również sama trakcja. Przywracanie wrocławskiej sieci do świetności trwało prawie 40 lat, a wśród największych inwestycji w okresie powojennym były: budowa linii do Leśnicy w 1949 roku oraz uruchomienie w 1978 roku linii wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W tym momencie zawieszono też ruch w Rynku i na Placu Solnym (tak, jeszcze 40 lat temu na Rynek można było dojechać tramwajem!). Sieć sukcesywnie modernizowano aż do powodzi w 1997 r. Na przełomie wieków, wraz z intensywnym rozwojem przestrzennym miasta, rozpoczęto inwestycje unowocześniające cały wrocławski system tramwajowy, wymieniając historyczne składy na nowoczesne, niebieskie Skody i eleganckie Pesy.

Zabytkowy „Gustaw” wyjeżdża na wrocławskie ulice

Drodzy Goście, gdybyście mieli chęć przenieść się w czasie i zasiąść w historycznym tramwaju typu Konstal N z 1950 r. o wdzięcznej nazwie „Gustaw”, to koniecznie sprawdźcie rozkłady zabytkowych tramwajów! Gorąco polecamy Wam tę niezwykłą atrakcję, dzięki której poczujecie klimat powojennego Wrocławia… W okresie letnim kursy odbywają się w każdą sobotę i niedzielę, od południa aż do wieczora. Część z nich odbywa się z udziałem przewodnika, dzięki czemu możecie się dowiedzieć też kilka nowych ciekawostek o naszym pięknym mieście.

Wrocławska zabytkowa linia tramwajowa startuje z przystanku Opera na Pl. Teatralnym, od którego z Hotelu Patio dzieli Was 10 minutowy spacer przez malowniczy Rynek. Do wyboru macie cztery trasy, w tym m.in. do Zoo, przez zabytkowy Ostrów Tumski oraz w kierunku Dworca Nadorze. Ceny biletów rozpoczynają się w granicach od 4 za bilet ulgowy do 16 pln za bilet rodzinny. Bilety można zakupić bezpośrednio w tramwaju.

Poznajcie >> rozkład jazdy oraz mapkę tras zabytkowych wrocławskich tramwajów miejskich. Udanej zabawy! 

2018

Sierpień (1) Lipiec (2) Czerwiec (1) Maj (1) Kwiecień (4) Luty (1) Styczeń (2)

2017

Grudzień (3) Listopad (1) Październik (1) Sierpień (1) Lipiec (2) Czerwiec (1) Maj (2) Kwiecień (2) Marzec (2) Luty (1)

2016

Grudzień (3) Listopad (2) Październik (1) Czerwiec (1) Maj (1) Kwiecień (1) Marzec (4) Luty (4) Styczeń (2)

2015

Grudzień (4) Listopad (4) Październik (6) Wrzesień (4)
Archiwum aktualności

Zapisz się do newslettera

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij